Thursday, April 6, 2017

"Bila Menatu Dan Mertua Dah Duduk Lama, Yang Wangi Pun Boleh Jadi Busuk"


Aku coretkan kt sini hanya sebagai anak.. Aku ade 5 org adik bradik & seorang mak.. Antara 4 drp 5, sudah berkahwin & sebelom ni kami semua menetap 1 bumbung ngan mak aku. 

Mak aku jenis x kisah tp bersyarat.. Mak aku cuma syaratkan, "duduk ngan mak sementara x pe.. Lepas ni cari umah lain supaya yg wangi nanti x terasa jd busuk"..

Maka bermulalah kisah di dalam umah mak aku.. Yg aku nk tekankan dlm cerita ni hanya 1 keluarga sahaja iaitu abg aku yg sulung & isterinya..

Abg aku tinggal ngan mak aku agak lama.. Dari anak 1 sampai la dh 3 org.. Adik bradik yg lain dh pindah sebab dh beli rumah masing²..

Dipendekkan cerita, mak aku ni byk sgt makan hati ngan perangai abg aku & isterinya.. Tp mak aku masih anggap ianya angin lalu sahaja.

Sampaikan 1 tahap, mak aku mintak abg aku keluar dari rumahnya supaya hidup berdikari. Tp alasan yg abg aku bg hanya kata x mampu nk menyewa & nak simpan duit utk buat rumah kecil. Atas alasan tu, mak aku masih bole lg terima sebab mak aku nk dia kumpul duit utk buat rumah..

Hari berganti hari, tahun berganti tahun.. Abg aku masih x de perubahan kearah utk buat rumah. 

Mane x nye! Duit byk habis kt hutang yg entah pape.. Hutang perabot laa.. Perabot pon x nak kalah.. Nak beli yg jati.. Dah berhimpit ruang plak disebabkan perabot die ngan perabot mak aku. 

Hutang carpet laa.. Yg terbaru ni hutang katil plak.. Katil pon jenis kayu jati yg ade tiang utk langsir bagai tu laa. Lain² hutang tu aku pon jd malas nk nyatakan. So bile hutang dh keliling pinggang, mane nak datangnya usaha kumpul duit utk buat rumah??

Tu dah hal 1.. Pastu pernah plak kakak ipar aku cakap yg mak aku ni mata duitan.. Mana x nye! Sebulan bg mak aku rm200.. Memang adik bradik lain ade bg mak aku duit bulanan utk makan.. 

Tp ngan duit yg kami bg tu, tu laa utk bayar bil api air, tu laa duit utk beli brg dapur yg kering².. Bayangkan laa kalo kami adik bradik saje x nak bg duit kt mak aku.. Ngan rm200 yg die dpt tu, nak beli ape? 

Ngan anaknya 2 org mak aku jaga FREE.. Tu pon nak kata mak aku mata duitan lg ke bile mak aku mtk duit lg?? Mak aku mtk duit lg utk beli ikan, sayor & lain². 

Bestu nak suruh mak aku masak rumput ngan pasir ke?? Kalau difikir blk, duit bulanan kami adik bradik bg tu dh serupa mcm kami tanggung sekeluarga dia plak.. Soal jaga free tu pon mak aku x penah ungkit sebab apa?? 

Sebab itu cucu dia jugak.. Org tua ni bukan selalu sihat.. Sakit² die pon, bangon jugak utk masak bg cucu die makan..

Rumah mak aku jenis rapat² ngan rumah jiran². So bila bercakap kuat, memang jiran sebelah akan dengar. Abg aku ngan isterinya selalu bertekak. 

Adat laa hidup berumah tangga ada gado baiknya.. Tp jenis mak aku ni, mak aku x suke bising². Mak aku malu sangat ngan jiran² die bile dengar anak menantu terjerit jerit. 

So korang rasa bole ke org tua hidup campur ngan anak menantu yg jenis cmtu?? Nak terjerit mcm tarzan ke, nak terbalikkan rumah ke, duduk je kt rumah sendiri.. Mak aku x penah pon campor hal rumahtgge anak..

Lepas tu plak, kakak ipar aku ni jenis suka update pape kt fb.. So bile die rase x puas hti ngan mak aku, die akan up status kt fb.. Ayat die memang penuh simpati & sadis!!! Pastu plak yg tukang komen sume mcm BODOH!! 

Yg ni memang aku cukup marah.. Sebab ape aku cakap bodoh?? Sebab yg komen² tu sume x tau cerita yg sebenar.. Ayat komen pon menyalahkan 100% pd pihak yg salah.. Memang status tu x de mention mak aku.. Tp kami adik bradik tau ape yg dia niatkan tu.. 

Setiap kali die buat mak aku terasa, mak aku akan call kami adik bradik sambil nangis².. Wey! Mak aku tu dh x de suami tau.. Adik bradik die sume pon dh x de.. 

So kami ni anak² laa yg tempat die ngadu.. Tu pon dikatenya mak aku kaki report.. Pastu canang kt org yg mak aku halau die sekeluarga. 

Mane x nye! Kalau perangai camtu, memang mak aku x tahan laa nk duduk campur.. Mak aku dh warning awal² kawen spaye jgn duduk lame² bile bercampur ni..


.:.

No comments:

Post a Comment