Sunday, March 19, 2017

"Saya Ambil Remeh Tentang Dua Benda Ini Sampailah Sesuatu Terjadi Pada Saya"



Saya cuma nak brkongsi kisah saya,semoga brmanfaat pada bakal ibu diluar sne. 

Saya nk cite pasal pentingnya CARSEAT dan AJAR BABY BOTOL,jujur saya dlu ngn suami mmg kurang peka psal carseat ni,dan memang dr mngndung smpai dh brslin memang xpnh trfikir nak beli,sbb pada saya tak perlu kot carseat ni.

Saya bole pegang ank saya dalam kete so buat apa nk mmbazir beli,saya beli stroller dgn baby carrier je,bg saya 2brg ni pnting,mcam tu jugak ngn botol susu,anak saya ni bf,dr lahir smpai dah setahun ni saya tak pernah ajar botol.

Bukan tak prnah la mse dlm pantang dulu pnah ajar tapi dia tolak so kami suami istri rasa takpela mungkin sbb saya tak kerja jadi senang la bg bby df je so botol susu ni tak penting,sampai la ank saya setahun. 

beberapa hari sblum genap setahun saya ni diserang demam,pening kepala,tapi masih gagah jugak bf baby,demam 3hari tak surut pastu smbung demam lagi,ingat nak prgi hosp tapi kbetulan haritu ank saya ad checkup yg ke setahun so settle dia dulu la,nasib husband dh ambil cuti kn so lepas checkup tu balik rumah,demam saya masih xsmbuh lagi.

so decide nk g klinik la amik drah,result darah suspect saya kena denggi,langsung tak tahu selama ni demam sebab denggi,masa g klinik tu kami brtiga je,saya,suami ngn ank,pstu kt klinik doc msukkan air sbb platlet darah saya 40 je so kne g hosp,mse drip water tu smpat lagi susukn ank.

mati2 ingt g hosp sndri rupanya dorang dah panggil ambulans dah,kelam kabut saya ngn suami sbb suami drive habis baby spe nk jaga,time tu kne ceramah ngn doc tu psal pntingnya carseat,barulah trbuka minda ni,selama ni angap carseat ni xpnting bila jd cmni rse mnyesal sangat knp la dulu tak beli/

bincang2 ngn suami okay takpela tawakkal pd Allah je,saya nek ambulans okay la ap smua settle msuk ward petang tu suami call kata ank nangis nak susu,dah la saya xpnah pam susu so sah2 la stock susu kat rumah tu takde,lpas tu ank pulak xpndai hisap botol lagi la,suami ngn mak mertua g ketuk rumah jiran mntak susu nsib la jiran tu ank dia sbya ngn ank saya dpt la susu tu pn susu segar tu pun baby tak mnum.

Suami cakap dia nangis masuk bilik masuk dapur cari saya,ya Allah time tu rasa brsalh sngt sbb selama ni tak pernah peka asalkn ank bf so rasa pam ap semua tu tak pnting,akhirnya suami cakap malam tu baby langsung tak minum susu,tertido kerana kepenatan mnagis

Malam pun dia bangun sebab slma ni dia tdo ngempeng je ngn saya,satu malam saya kat wad memang takleh tido,dok fikir ank kat rumah mcm mne,doc cakap kalau platlet darah saya naik esok dh bole dschaged,malam tu mmg saya mnum bnyak air smpai breastt saya bengkak. 

Air masak 100plus jgn cakap la smpai xleh tdo asayaik g tandas je hehe,esok tu dh bole dschged sbb platlet darah saya dh naik 80 Alhamdulillah,lpas settle bil jumpa baby ya Allah sayu je tngok dgn tak trurusnya,comot lg,n badan sbb dr mlm tak minum susu just minum air masak je,last bf baby smalam mse kt klinik,betol2 buat saya insaf la,pesan saya kt ibu2 diluar sne,carseat ni pnting sngt2,jgn jd mcm saya.

 haa,suami ckp mse nk blik tu dia drive stiap 5minit dia bhnti tpi jaln sbb ank saya x duduk diam dok main knci la tekan hon la haha mmg mncabar dannn sangt2 bahayaa,saya bli stroller dgn baby carrier last2 ank tak pakai pn,lbih suka brdukung,so beli la carseat dlu hehe 

sme jugak klau bf bby skalipn ajar jugak bby botol in case jdi kes macam saya ni takde la kelam kabut,selama setahun saya tk pnah trfikir bnde ni akn jdi,btl2 mmbri pngjaran pd saya,oh ya lpas klua ward tu saya trus ajak suami g beli carseat..haha,

p/s saya ckp kt doc klau boleh xnk kne tahan ward ank msih kcik msih mnyusu xde spe nk jga dia pstu doc tu ckp macam mana puan nak uruskn ank kalau puan sndri sakit waa time tu mngis dgr doc tu ckp cmtu


.:.

No comments:

Post a Comment