Friday, March 17, 2017

Jijik! Kilang Kitar Semula Lampin Lama Hasilkan Lampin Baru Diserbu


Biasanya kita digalakkan melakukan kitar semula untuk tujuan menyelamat bumi daripada ancaman pencemaran, namun kadang-kadang ada pihak yang mengambil kesempatan dan juga melampaui batasan.

Sebuah kilang bawah tanah yang terletak di daerah Tancheng, Selatan Shandong di China dikatakan mengitar semula lampin lama untuk menghasilkan lampin yang baru.

Memetik laporan Iqilu.com yang memuat naik gambar yang diambil ketika serbuan yang dilakukan oleh pihak berkuasa terhadap kilang tersebut.

Paparan gambar menunjukkan timbunan lampin yang tinggi menggunung di atas lantai kilang itu, kesemuanya bersedia untuk dikitar semula atau pembungkusan.

Tidak menghairankan, kilang tersebut diselubungi bau yang meloyakan. Difahamkan kilang tersebut bertindak mengguna semula kapas dalam lampin orang dewasa yang lama untuk menghasilkan lampin baru, kemudian melakukan pembungkusan baru, menampal jenama dan dijual dengan harga yang rendah. 

Kegiatan haram tersebut berjaya didedahkan setelah wartawan menyedari wujudnya jurang harga yang jauh berbeza antara jenama lampin di sana.


.:.

No comments:

Post a Comment