Sunday, January 1, 2017

Zaman Sekarang, Wang Dijadikan Kiblat



Benda ni sekadar pendapat aku saje. Ikut korang la nk terima ke tidak. Ada pendapat lain komen la ye.
Aku rasa ramai dari kita ni yang letak duit sebagai keutamaan dalam hidup. Bila ada apa-apa hal yang timbul, duit jadi persoalan utama dulu. Dan aku rasa benda ni yang buat kita jadi buta dan alpa dengan tujuan hidup atas dunia ni.

Contoh paling femes sekarang hal hantaran kawin. Banyak laki memang suka yang murah. Sebab fitrah laki tu hidup dia simple. Tapi bagi aku, soal hantaran ni selagi mana mak ayah perempuan tu mintak jumlah yang tak melebih-lebih dan tak ada unsur belagak, kita ikut ajela. Macam aku october haritu bajet hantaran + mas kawin dulu aku ada 6k je. Yang bini aku (dulu awek la) okay je tapi parent dia kata 6k sikit sangat. Diorang nk 10k. Lepastu aku cek dengan awek aku dan katanya jemputan 1k and menu RM 9 utk 1 kepala. Maka lepas congak memang kau boleh terus agak yang 10k tu bkn utk berlagak. Sebab apa? tu belum masuk kemah, n bla2 remeh2 lagi. Makanya aku yang gatal nk kawin ni, cari la duit lebih sikit. Bagi aku itu tanda kita hormat perasaan gementarnya seorang ayah nak lepaskan anak perempuan dia dekat budak kanyaq yang dia tak kenal. Sebab yang penting bukan duit habis bro. Happy-nye mak ayah (selagi bersederhana) ni pun faktor rahmat rumah tangga.

Kemudian bab makan luar. Aku selalu nasihatkan nafsu ni kalau nk beli mkn luar, jangan beli sebab nak mkn sedap. Tapi beli sebab nak tolong orang Islam berniaga. Dan aku sangat bersyukur sebab bini aku boleh terima dan ikut nasihat aku. Sebab bagi aku sebagai laki yang suka hidup simple ni, aku makan utk kenyang, bukan nk sedap tekak. Jadinya selagi boleh telan, aku hadap semacam je. Aku lagi takut kalau beli dari kedai yang ramai orang (sebab orang kata sedap). Sebab aku pernah jumpa frame pendinding/pelaris kt depan kedai2 mcmtu. Kalau kita pegi kedai dan ditakdirkan air dia tawar ke, makanan xcukup garam ke janganla terus kutuk. Biasanya masa nak bayar tu aku cakap je depan2 elok2 apa yang xkena. Kali kedua pergi xubah jugak so kedai tu aku terus xpegi la. Dan sudah tentu bab komen makanan ni bukanlah jadi tabiat aku.

Dan betul2 aku cakap, banyak-banyak lah sedekah bro dan sis sekalian. Allah janji kita xkan miskin.
Doakan aku weh, aku nak final exam dah



.:.

No comments:

Post a Comment