Sunday, March 19, 2017

"Tanggapan Masyarakat Buat Aku Terbeban Sebagai Bekas Suami"


Aku suami dan abah kepada seorang puteri. Secara jujurnya bekas suami. Aku bukannya nak menceritakan keburukan bekas isteri tetapi lebih kepada tanggapan masyarakat.

Bila berlaku penceraian, lelaki dipersalahkan sebelum perempuan. Tambah-tambah apabila perempuan tu pernah melahirkan anak kepada bekas suami. Memang majoriti lelaki yang mnjadi punca rumah tangga musnah. 

Kayu tiga, gaji kecil, kesempitan hidup, mati pucuk, dadah, kaki minum & mcam-macam lagi sampaikan kes aku pun orang main pandang serong yang aku ni bukan suami yang baik. Dunia jadi tak adil.

Memang lelaki tugasnya mendidik isteri sabar dan jadi imam yang baik. Isteri pulak berkorban melahirkan anak. Tapi kalau 10 kali kau tegur isteri dengan cara paling murni pun ade je dia nak menjawab. 

Cakap meninggi suara, tarik muka sampaikan dengan mak aku sendiri dia buat muka dan paling best adik beradik aku sekali dengan ipar2 aku semua nya nampak jahat dimata dia. Dia je betul dan sempurna. Ingat ke lepas ade anak mungkin berubah jadi lebih kepada ibu mithali tapi same jugak. Dah macama tu? Sebabkan dah terlalu sempurna aku yang suami ni macam takde function pun nak tegur dia. Tanggapan masyarakat aku ni tak kenang budi.

Bila dia ada perselisihan faham dia akan cakap “Ceraikan lah senang”. Cerai pada lelaki bukan perkataan main2. Aku selalu berdoa jangan aku terlanjur kata dalam rasa marah. Bukan sekali, tapi banyak kali aku dicabar macam tu. Aku pulak bila dia dah macam tu lebih baik aku diam, takkan api nak dibalas api. 

Aku lebih banyak memendam rasa daripada bercakap sebab bila bercakap pun aku jugak salah.. Suami ni tak boleh buat apa. Tegur tak boleh , marah kata jahat, kang tertampar kene dayus pulak. Aku diam jelah demi keluarga. Bila bincang elok2 dia kata dia sayangkan aku dan keluarga tapi apa yang dia buat tak synchronize dengan ucapan dari mulut.

Betul kata orang, 5 tahun bercinta pun kau takkan kenal dengan dia selagi tak duduk sebumbung. Depan orang memang pijak semut tak.mati tapi keluarga yang terdekat juga yang makan hati. Jangan ingat dalam drama je ade. Ni lah realiti yang aku kene hadap. Aku pun tak sangka kenapa aku perlu hadap situasi berat macam ni. Tanggapan masyarakat “Kenapalah kau ceraikan isteri kau tu, BAIKKK SANGAT orangnye”

3 tahun aku cuba pertahankan rumah tangga demi anak. Selalu perempuan yang pertahankan rumah tangga kan? Kali ni lain pulak. Ye, siapa tak sayang anak, tambah2 aku wali yang sah untuk puteri aku. Macam2 aku ikhtihar nak lembutkan hati isteri tapi dah nak buat macamna. Mungkin dia dibesarkan dalam suasana keluarga macam tu sampai susah dah nk ubah. Tanggapan masyarakat aku ni tak pandai jadi ketua keluarga.

Patutlah dalam agama pun ada disentuh bab keturunan dalam pilihan pasangan hidup. Dah cukup 3 tahun usia perkahwinan aku pun officially lepaskan dia sebab aku tak tahan dan aku mengadu pada mak aku. Mak aku brainwash aku yelah sebab anak baru nak masuk 2 tahun tapi aku dah tawar hati. 

Sebagai mak, mak kata apa2 je yang terbaik untuk anaknya. Sakit juga 3 tahun pendam rasa. Tapi sebagai lelaki kau kene cool. Siapa yang taknak rumah tangga bahagia cuma ni bukan rezeki aku. Kesannya nanti anak aku lah nak hadap ibu bapa yang tak sebumbung. Kesian dia kecil2 dan dapat ujian macam ni.

Maafkan abah sayang, abah tak mampu teruskan hubungan ni. Gaduh2 nanti lagi efek kamu secara mentally. Tapi tulah hak penjagaan bawah ibu kamu lagi. Tanggapan masyarakat abah ni tak syg anak? silap2 ade perempuan lain.

Abah kalau rindu stalk jugak fb ibu kamu nak tengok gambar kamu sebab kalau mesej pun bukannya ibu kamu balas. Jumpa sebulan 2x atau 3x je kite. Nafkah abah bagi setiap bulan lebih dari mahkamah putuskan. Tapi fb ibu kamu tu kerap sangat share ibu tunggal ni mangsa keadaan. 

Habis abah ni apa? Katanya lelaki semua sama. Ceritanye kemain meraih simpati kawan2 fb. Dulu mintak sangat cerai, dah berpisah lain pulak dia canang cerita sebabnya dia je betulkan? Tanggapan masyarakat, apa punya jenis suamilah aku ni kan. teruk sangat nampaknye, kesian ex wife aku.

Takpelah nak, nanti kamu besar kamu nilai sendiri mana yang betul mana yang salah mana yang baik dan mana yang buruk. Abah nak yang terbaik untuk kamu walaupun kamu banyak spent time dengan ibu kamu. Kalau orang kata macamna acuan begitulah kuihnya, Abah berdoa dan berharap kamu jadilah yang lebih elok tak perlu ikut sangat acuan tu. Abah tetap abah kamu sampai bila2.


.:.

No comments:

Post a Comment