Friday, March 17, 2017

"Kurnia Atau Bala Dapat Abang Dan Kakak Ipar Pemalas"


Abang aku baru je kawin last year 2016 masa aku cuti summer, so i was so happy lah ada kakak sbb adik beradik aku semua lelaki. And at first aku tgk dia ni pon macam alright je, baik sopan santun, tak banyak cakap. 

Boleh kata first week of their marriage tu akak ipar aku ni okay. Diorg ada belanja kitorg adik beradik makan( setakat ni baru twice diorg belanja aku makan). Dia boleh borak2 okay lah but deep down inside aku ni ada rasa dia ni mcm tak suka aku sgt. But i ignored it.

Nak dijadikan cerita, aku kena balik Uni sebab tetiba rules baru that batch kitorg kena buat clinical internship. So sepanjang aku kat sana aku selalu call nenek and mak aku. And guess what?? They told me pasal abg aku and akak ipar aku. K mak aku tak cerita sgt sbb dia selalu back up menantu kesayangan dia. But nenek aku lah. Probably sbb she’s old and terasa lah. I would terasa if aku jadi nenek aku.

Okay, everytime aku call nenek aku mesti menangis. Sedih dgn cucu dia. Abang aku ni mcm cucu kesayangan nenek aku lah sbb dia cucu lelaki first. So apa abg aku nak since dia kecik nenek aku kasi, nak motor nenek aku kasi, nk duit pon nenek aku kasi. Diorg ni dulu baik gila.

But soon after he got married abg aku ni berubah siap tak bertegur langsung dgn nenek aku. Kau bayang kan cucu yg ditatang bagai minyak yg penuh skrg ni dah jadi api hangus. Abg aku ni jadi selfish gila. Dah lah lepas kawin tak reti nak cari rumah sewa which aku rasa diorg mampu. 

Tak pasal2 adik2 aku kena tidur luar kat ruang tamu. Hall rumah aku sumpah kecik. Bayang kan lah a flat house. Dua org depan hall dah penuh. And they don’t get their own space. Aku rasa mcm the whole situation mcm fucked up gila. Lepas tu kalau makan luar, bawak balik makanan tapi tak offer anyone kat rumah. 

Makan dua ekor laki bini je. Yg lain tukang tgk je lah. Takde courtesy langsung!! Tapi one thing diorg ni baik lah dgn adik aku yg bongsu. Haaa! Satu lagi best, after aku Balik Malaysia for good, sampai je rumah aku tgk toilet rumah ya rabbi belendir, kotor berlumut. Aku cam astaga jenis manusia apakah ni boleh hidup dlm toilet ni. 

Aku bebel kat adik2 aku, diorg kata they rarely use that toilet dah. Toilet tu dah jadi toilet the love birds. Usually adik2 guna toilet bilik parents aku. Aku masuk my prents’s rasa mcm beza gila dgn toilet laki bini tu. 

Bayangkan a day after aku touch down, aku lah jadi pencacai duk scrub toilet tu sambil bebel lah cerita dia. Kemas rumah, menyapu bagai. I dont mind doing all that. But apa guna akak ipar aku ni sepanjang aku kat sana?! Yes, u would probably think tu bukan rumah dia, so takkan dia nak jadi bibik plak? 

Aku bukan suruh dia jadi bibik but at least have some budi bahasa menumpang rumah org please. Parents aku busy kerja,balik kerja sometimes late at night, and weekends pon kadang kerja. Nenek aku plak dah tua takkan dia nak terbongkok mengemas plak. Dah lah nenek aku breast cancer survivor. 

Dah lah dia memasak kat rumah ni. Nenek aku jenis org tua tak reti duduk diam. At least masak tu kira senaman utk dia. Akak ipar aku? Masuk dapur pn idok. Acah2 nk tumbuk bawang kat dapur tolong nenek aku pon ok kot. 

Adik laki semua jangan harap lah nk mengemas sbb diorg mmg syndrome anak laki melayu. Basuh pinggan sendiri, tolong buang sampah pn dah cukup baik alhamdulillah dah tu. So back to cuci toilet, bengang lah aku weh sbb jet lag tak habis lagi. 19 hours flight kot.

Biological clock aku pon tak betul lagi masa tu so mmg penat lah weh. According to nenek aku akak ipar aku ni pegang penyapu tak pernah. Fine dia pon kerja agaknya penat lah kot. Tapi boleh fikir kot! At least tolong lah sikit2. 

Ni tak! Yg aku perasan dia balik kerja terus masuk dlm bilik, bertegur dgn mak nenek pon Idok. Mak aku pernah tanya dia nak gi mana tau, and dia jawab acuh tak acuh gitu. Mak aku plak jenis pendengaran tak seberapa, minah tu boleh tinggi kan suara “nk keluar jalan!” Depan muka aku. Aku mcm eh siotnya kau dalam hati je lah. 

Sbb mak aku ajar dont be rude to older people. But if sekali lagi dia mcm tu mmg tak lah aku diam lagi. Like come on lah tak yah nk jadi a bitch sgt tak boleh ke? Ok back to balik kerja terus masuk bilik like kau igt rumah aku ni hotel?! Tu belum cerita on the weekends bangun pukul 12 tgahri lagi. 

Bukan nak cakap aku bagus, i once was like that. Tapi tu masa aku tak matang lagi. Takkan dia yg lagi tua dari aku tak boleh fikir? Its about time kau dah kawin, dah besar dah matang. Haihh. Belum cerita pasal laki bini tu duk ber-air condition pagi ptg siang mlm dalam bilik. Paip toilet diorg rosak, lepas tu air leak keluar sikit2. 

Buat tak tau je. Dua2 jenis ignorant. Abg aku mmg jenis bangang tp yg minah tu takkn tk boleh nasihatkan abg aku betulkan paip tu. She’s the wife kot. Sedap lah diorg sbb bukan diorg yg bayar. Mak aku tak kaya weh nak bayar bil korg. Kitorg panas ni tahan je kot.

 Diorg igt diorg anak raja?! Yg abg aku pon takde offer beli brg dapur sikit2 ke bayar bil api air ke. Duhaii otak letak kat kaki kot. Cukup lah ayah aku buat mak aku perit menanggung semua takkan abg aku pon nk join venture kot.

Acah2 nak masuk dapur pon tak pernah minah tu. So skrg ni aku menyampah gila tgk dua ekor tu kat rumah. Ayah aku dah kasi diorg rumah ntah bila nak berambus. Katanya nk tunggu rumah fully furnished and settle the unsettled things kat rumah tu. 

Aku cam haihh haihhhhhhh mengeluh mengucap panjang je aku. Tak pon abg aku tu boleh je nk duduk rumah in laws dia sbb bini dia adik beradik tak ramai. Tahu taknak plak. Siot. Abg aku tu plak rm10 pon tk boleh nk hulur kat mak aku. Tak fikir ke mak aku dah berabis bnyk utk dia? 

Aku boleh cakap abg aku and bini dia ni literally selfish spoilt brats. Doesn’t even think about anyone else! Tak pernah sangka org mcm ni wujud dlm family aku. Utk org lain, having a kakak ipar probably satu qurnia tapi tak utk aku. Diorg bala untuk mak and nenek aku. Bagi aku skrg ni kau kerja besar mana pon if u dont know to respect org tua, baik kau terjun banggunan je lah.

My advice to anyone out there, please lah instill some respect, sifat humble dlm diri tu. Especially when you’re married. Kau bukan kawin dgn laki/bini kau je, but u also kawin dgn family your spouse. 

And kalau dah kawin u probably should think of sewa rumah lain so that takkan ada rasa tak best. Or plan your life before kawin. Bukan utk kau je but also to org lain jugak. Aku tahu akak ipar aku follow iium confessions ni. And hopefully dia baca post ni and terasa. 

Bukan niat aku taknak tegur straight to their face but aku pernah gaduh dgn abg aku sbb aku tegur dia kedekut dgn mak aku. He’s ego is another level yg mmg tak tau lah aku nk cakap. So aku malas nk keruhkan lagi situation especially bila dia ada tag team baru skrg.

Qurnia atau Bala korg fikir lah sendiri.


.:.

No comments:

Post a Comment