Monday, March 27, 2017

"Aku Berazam Untuk Menjadi Seperti Mak Aku"


Ini kisah Mak aku. Mak dan Ayah pesara guru. Harta taklah banyak sangat, ade lah rumah sebuah, kebun 4-5 ekar. Selama ni aku kagum sangat dengan cara Mak urus duit dia. Duit Mak memang banyak. Sampai aku wonder mana dia dapat semua duit-duit ni? FTR, gaji/duit pencen, Mak aku pegang sendiri, Ayah tak pernah tanya atau mintak.

Suatu hari tu, sambil basuh pinggan aku borak-borak dengan Mak. Lepas tu Mak ajak pergi kedai, nak beli beras katanya. Aku tanya kenapa nak beli lagi padahal dah ada 1 pek beras orang sedekah haritu? Mak kata, Mak nak beli beras wangi, nanti campurkan dengan beras yang orang bagi tu, biar lembut sikit, senang Atuk nak makan.(Atuk tinggal dengan kami)

Aku tersedar, patutlah duit Mak banyak, tak pernah putus. Mak sangat pemurah dengan ahli keluarga.

Aku 4 beradik membesar sederhana je, makan KFC, Pizza Hut pun setahun sekali je. Tapi Mak buat perancangan awal. Masa kami sekolah, Mak ambil insurans pendidikan untuk kami. 

Kata Mak, andai kata Mak meninggal sebelum kami habis belajar, duit tu boleh tampung sampai kami habis sekolah. Tiap bulan Mak dan Ayah potong gaji untuk insurans ni. Lepas insurans tu dah mature, Mak keluarkan dan simpan, Mak gunakan duit tu untuk tampung majlis kahwin kami. Kami cuma keluarkan duit untuk hantaran je.

Mak jugak buka akaun Tabung Haji(TH) untuk kami. Tiap-tiap bulan Mak masukkan sikit-sikit duit gaji Mak dalam 5 akaun, akaun kami dan Mak. Ayah aku ada jugak share dia tapi aku nak fokus cerita Mak aku je hehe.

Jujur aku cakap, aku dah lama tak tengok buku TH aku. Oh ya, lupa nak beritahu. Umur aku 26, tengah tunggu kerja. Ya, Mak aku masih masukkan duit dalam akaun aku dan adik-beradik perempuan aku. Abang aku mula bayar sendiri bila dia dah kerja. Yang aku tahu, duit yang dah sedia ada dalam akaun Abang, yang Mak simpan bertahun-tahun, boleh tahan banyak.

Haritu aku tengok buku akaun TH kami, terbeliak mata. Mak boleh pergi haji 3 4 kali lagi kalau dia nak. Tapi, Mak sedekah duit-duit tu kepada anak-anak dia untuk mudahkan kami pergi haji nanti.

Mak jugak ambil medical card untuk kami. Tiap bulan Mak bayar(sebab aku belum kerja, sekarang adik-beradik aku bayar sendiri) Aku tak tahu apa pun. Tahu-tahu Mak bagi medical card, suruh simpan.

Mak beli kereta sebuah, bila anak mula kerja, Mak bagi kereta pada anak. Mak ada 4 buah kereta, 3 bagi anak-anak pakai. Ada saudara-mara mengata Mak aku tumpang senang Ayah aku. Padahal Mak aku pun banyak sangat share dia dalam rumah ni.

Lagi satu perkara yang PALING PENTING. 4 tahun Mak jaga arwah Nenek yang terlantar sakit. Orang kata, nak tahu hati budi adik-beradik kita, tunggulah bila mak ayah kita jatuh sakit nanti. Aku malas nak cerita lebih-lebih pasal ni. 

Faham-faham je lah. Tapi yang penting, Mak aku berkorban masa, tenaga, duit untuk jaga arwah Nenek aku. Walaupun Mak aku sendiri ada sakit belakang dan sakit lutut, gagahkan diri juga tukar lampin, jaga arwah Nenek aku.

Banyak lagi kisah Mak aku. Nak cerita panjang-panjang nanti korang bosan pulak. Anyway, aku rasa point yang korang boleh ambil:

1-Sedekah. Paling utama pada ahli keluarga. Janganlah sedekah kat luar bukan main banyak, tapi ada ahli keluarga terdekat terabai. Mak aku selalu pesan, dalam apa jua perkara yang kita buat utk ahli keluarga, niat untuk sedekah. 

Beli barang dapur, barang rumah, jangan berkira suami isteri. Kalau pergi rumah adik beradik, jangan datang tangan kosong, beli la sesuatu untuk ahli rumah tu, tak kisah la makanan ke, barang dapur ke.

2-Bijak merancang kewangan keluarga. Gaji pertama Mak aku RM600 je. Awal 80an. Tapi sebab dia bijak dan berhati-hati merancang, alhamdulillah sekarang hidup Mak aku walaupun tak mewah, tapi senang.

3-Bersusah dahulu, bersenang kemudian. Masa aku kecik, makan kat luar jarang-jarang. Tak pernah melancong jauh-jauh. Tiap tahun PD, itupun balik hari. Mak pakai beg, baju takde jenama. Bila anak-anak dah besar, baru merasa kain sutera, beg ada jenama(bukan mewah). Sejak pencen, baru merasa melancong dengan Ayah ke luar negara tiap tahun.

4-Balas budi orang tua kita. Masa Mak jaga arwah Nenek, macam-macam dugaan Mak terima. Kalau aku cerita karang aku pulak menangis. Tapi Mak tetap teruskan juga.

Aku berazam nak jadi macam Mak aku. I know you won’t be reading this but Mak, I love you.


.:.

No comments:

Post a Comment