Sunday, February 19, 2017

"Sampai Satu Tahap Saya Rasa Nak Bunuh Diri Saja"


Kisah bermula apabila suami saya meninggal kerana sakit, saya kehilangan ibu bapa semasa saya kecil, dulu saya dan suami menyewa dirumah yg kecil, kami dikurniakan 4 org anak. Walaupun rumah kecil tapi kami cukup bahagia. Suami beli kereta dan kami bayar sama-sama kereta tersebut. Masa itu saya ada bisnes online adalah dalam 1 atau 2 ratus keuntungan.. 

Masa saya mengandung anak bongsu,suami meninggal dan saya tidak mampu membayar rumah sewa, saya tak tahu mana nak pergi dan akhirnya saya ambil keputusan untuk menumpang dirumah mertua saya, barang-barang satu persatu saya jual dan gadai demi sesuap nasi.

Dulu mertua saya sangat baik, tetapi lepas tinggal dirumah mertua, mereka dah mula tak suka dengan saya,saya sedar diri sebagai penumpang dirumah, saya lakukan apa saja kerja namun mereka tetap tak suka sebab anak saya ramai. Pernah sekali mertua cakap dulu beras 10kg boleh tahan sampai 1 minggu. Sekarang 3 hari dah habis. Agaknya dapur ada tikus sebab makanan cepat sangat habis

Ya Allah sedih hati saya, saya tak sampai hati biarkan anak kelaparan. Pernah satu tahap dia post kat FB, dahlah miskin tapi buat anak ramai lepastu menyusahkan orang. Saya bisnes online masa tu untung hanya seratus atau dua ratus saja. Hanya untuk beli susu anak saja. Anak saya 2 org masih minum susu. Bukan taknak bagi susu badan, tapi susu saya kering sampai susu saya luka berdarah anak hisap terlalu kuat.

Saya ada urus ke baitulmal tapi ulang alik ke sana sangat jauh, kereta suami saya dulu mertua dah jual sebab saya tak pandai bawa kereta. Mertua jual 1 sen pun dia tak bagi saya, tapi saya tak kisah sebab mertua dah sudi kutip saya dan anak. Tambang teksi kebajikan rm40. Ulang alik dah rm80. Dah 2 kali saya kesana namun ada je yg tak kena, sampaikan saya meminjam duit jiran-jiran untuk tambang teksi ke baitulmal. Sampai sekarangg saya tak mampu lagi nak bayar balik.

Pernah sekali saya masak nasi lemak sebab berniaga, mertua dok jeling-jeling sebab saya pakai dapur dan tong gasnya.. 2 hari je saya jual lepastu tak dapat sebab tong gas dah kosong tapi saya tak mampu nak beli baru. Mertua tak masak dah dirumah dan dia juga sudah tidak beli barang dapur. Bukan saya taknak kerja tapi anak terlalu kecil dan saya masih didalam pantang. Ya Allah sampai satu tahap saya rasa nak bunuh diri saja.


.:.

No comments:

Post a Comment