Saturday, February 11, 2017

Kita Lelaki Dilahirkan Untuk Berkorban Dan Berjuang


Jangan pernah lupa, segala yang kau ada sekarang ni adalah nikmat. Jangan merungut bila kau susah. Allah tahu kau penat. Allah tahu kau sedang berusaha. Jika perlu, berhenti lah sekejap then teruskan melangkah.

Ramai yang bersyukur kalau mereka dapat kehidupan yang kau ada sekarang. Bernafas pun adalah satu kenikmatan. Apatah lagi kesihatan yang baik. Kau demam pun dah gelabah takut Allah tarik nyawa, inikan pulak bila sakit kronik.

Suami yang tak pernah culas hantar isteri pergi klinik buat checkup atau pergi kerja pun dah 1 kenikmatan. Kau ingat ramai suami yang rajin atau beroleh rezeki masa untuk hantar kau pergi klinik, pergi kerja? Berapa ramai suami yang rajin cuci berak anak?

Berapa ramai isteri yang beroleh rezeki untuk jaga anak sendiri? Berapa ramai isteri yang terpilih untuk jaga suami dan anak anak 24/7? Berapa ramai suami isteri yang diberikan zuriat sihat walafiat pengikat kasih sayang?

Berapa ramai isteri yang menangis, sanggup korbankan apa saja nak dapat semua tu, yang bukannya intan permata? Berapa ramai suami yang memendam rasa nak mengazankan anak sendiri?
Semua orang akan melalui fasa mengenal diri sendiri. Fasa menerima takdir tanpa berhenti berusaha. Fasa peralihan ekonomi diri dan keluarga. Lambat atau cepat saja soalnya. Ingat, sama ada kau menyombong atau bersyukur dengan nikmat yang diberi.

Penat sebenarnya asik nak positifkan diri lebih lebih lagi bila kau kesempitan rezeki tapi apa pilihan yang kau ada, takkan nak negatif? Apa pun kau tak dapat, lagi menyukarkan keadaan kau. Jaga mental, sekali dah bocor susah kau nak recover.

Sebab tu, yakinlah dengan percaturan Allah, usaha, usaha dan usaha lah terutamanya si suami. Kita lelaki dilahirkan untuk berkorban dan berjuang. Matanglah bila berkata kata, ingatlah jasa isteri dan rumahtangga sebelum membuat sesuatu perkara.

Kau orang, termasuk aku ni kena di ingatkan jugak. Semua orang, semua pasangan suami isteri tahu tapi kekadang terlupa, terleka dan terlena dari nikmat yang ada. Hargai apa yang kau ada sekarang sebab sampai satu masa, kau inginkan masa yang lalu.

.:.

No comments:

Post a Comment