Tuesday, January 17, 2017

Mengeluh Gaji Sikit Dan Bila Banyak, Tidak Pernah Cukup? 6 Perkara Ini Buatkan Anda Murah Rezeki!


“Sikitnya gaji aku, boleh ke nak hidup. Cukup ke nak tahan sampai hujung bulan.”

Situasi ini mesti ramai yang mengalaminya. Tapi ramai yang tidak sedar, rezeki sikit atau banyak bukan persoalannya, yang penting adalah keberkatan.



Apa guna rezeki banyak tapi tak berkat. Jadi, bersyukur dengan apa yang ada.

Jadi, jika anda inginkan rezeki yang melimpah ruah, jangan lupa untuk lakukan 6 perkara ini!

1. Mudahkan urusan orang
Ketika kita senangkan urusan orang lain, urusan kita juga akan lebih mudah. Jangan berat tulang menolong dan meringankan beban orang lain kerana di situ juga akan mendatangkan keberkatan dalam rezeki yang kita nak dapat.

2. Sedekah
Bersedekah adalah cara untuk membersihkan harta. Ringankan tangan untuk bersedekah kerana dengan cara itu rezeki yang kita dapat lebih berkat. RM1 pun sudah mencukupi, yang penting adalah niat.



3. Jangan abaikan ibu dan ayah
Ramai terlupa tanggungjawab sebagai seorang anak. Jangan berkira untuk hulurkan wang saku pada ibu dan ayah setiap bulan. Jika kita gembirakan kedua orang tua, kita akan mendapat redhaan.



4. Muliakan anak yatim
Jika anda anda rezeki lebih, kongsikan bersama mereka yang memerlukan seperti anak yatim. Bila kita berkongsi, rezeki kita makin luas.



5. Sentiasa melakukan kebaikan
Jika kita inginkan rezeki yang banyak, buat baik sentiasa sesama manusia dan juga haiwan. Kalau kita buat jahat, bukan sahaja rezeki tak cukup, hati pun tak tenang.

6.Ada rezeki lebih, dahulukan haji dan umrah


Jika berkemampuan dan ada rezeki lebih, lakukan haji dan umrah. Jangan sampai ada yang sanggup habiskan duit pergi bercuti, tak pun beli barang berjenama sehingga lalai terhadap kewajipan haji dan umrah itu.



.:.

No comments:

Post a Comment