Sunday, January 29, 2017

Lantaklah apa yang orang nak kata, Cara cikgu ini denda pelajar lewat ke sekolah dapat pujian netizen


Peranan guru dalam mendidik anak bangsa memang sangat besar. Tambah-tambah lagi zaman yang serba canggih ini di mana cikgu memainkan peranan yang lebih kritikal dengan tanggungjawab yang lebih besar. Masakan tidak, kalau tersilap sikit terus jadi tular di laman-laman media sosial pula.



Cara seorang guru yang mendenda anak muridnya yang datang lambat ke sekolah telah jadi tular di laman media Facebook dan netizen rata-ratanya bersetuju dengan cara cikgu ini mendenda pelajar-pelajarnya itu.
Jom baca perkongsian dari seorang guru yang bernama Mohd Shukor Nor Hafiza ini.
Kejam, zalim dan gila. Lantaklah apa yang korang nak cakap pada cikgu. Aku terpaksa buat khas untuk pelajar yang tiada alasa munasabah datang sekolah lambat.
Hasilnya, boleh dikatakan tidak ada lagi kes datang lambat ke sekolah. Alhamdulillah. Lantaklah apa yang hanpa nak cakap apa pun pada aku. Dah mak bapa hangpa tak boleh suruh hangpa tidur awal nak bangun awal datang sekolah, Ini ubat dia.



Datang sekolah lambat.
Khas budak Melayu hangpa semua Cikgu denda baca Yassin tahlil buat diri hangpa sendiri. Maklumlah jiwa hangpa kacau, malam tidurr lewat main game dan layan Whatsapp lah, WeChat lah, Telegram lah, Instagram lah, Facebook lah, macam-macam ada. Sekarang ini, telefon mengalahkan Astro lagi.
Ini belum aku kira hangpa duduk melepak kat luar rumah bawah pokok asam malam-malam buta duduk tonton video… ehem ehemmm. Orang zaman purba internasional tidak pakai baju dalam telefon hangpa tu.




Bagi pelajar Cina dan India pula, hangpa kena tulis “Saya berjanji akan tidur awal dan bangun awal supaya datang awal untuk belajar di sekolah dengan lebih bersemangat”. Hangpa tulis 400 kali. Kali kedua datang lambat juga tanpa alasan munasabah, 800 kali kena tulis ayat yang sama.
Ini belum aku kieraaa hang pa duk melepak kat luar rumah bawah pokok asam malam-malam buta duk tonton video …ehhhmm…ehemm… orang zaman purba internasional tak pakai baju dalam telefon hangpa tu.




Yang mai lambat budak Melayu, cikgu tambah hafal ayat lazim, doa selamat ke, doa Qunut ke, surah permudah rezeki ke, apa ke dan bagi tak tidak boleh hafal aku pelekung kepala. Peduli apa, tidak apa kalau ayah mak nenek hangpa marah.. Aku kisah apa, ayat lazim, doa Qunut tidak boleh hafal macamana hangpa sembahyang Subuh. Sudah tak sembahyang Subuh tu yang bangun tak cukup masa nak bersiap awal pergi sekolah.. Jadi biar aku yang ajar hangpa boleh sembahyang Subuh, sudah kerap sembahyang Subuh automatik mata hangpa akan tercelik awal bangun nak solat Subuh mandi awai siap awal pi sekolah pun awal.
Marah ke mak bapak? Mai, mai, tak kisah kalau nak jumpa.

.:.

No comments:

Post a Comment