Saturday, January 14, 2017

“Bersetubuh suka sama suka tanpa ikatan bukan jenayah” – Kerajaan Indonesia


Mahkamah Perlembagaan Indonesia semalam meneruskan mendengar hujah sebelum memutuskan sama ada mengharamkan hubungan seks suka sama suka, susulan petisyen oleh sebuah pertubuhan, Aliansi Cinta Keluarga (AILA), yang mahu kelakuan itu dianggap satu kesalahan di sisi undang-undang.

sex_Indonesia_law_600

Dalam perbicaraan semalam, Jakarta Post memetik wakil Kementerian Undang-undang dan Hak Asasi Indonesia sebagai memberitahu mahkamah, hubungan seks suka sama suka antara 2 orang yang tidak mempunyai talian suami-isteri bukan merupakan jenayah.

Menurut Hotman Sitorus yang mewakili kementerian itu bagi pihak kerajaan Indonesia, kelakuan itu terletak di bawah soal moral dan bukan jenayah.

“Tanpa ragu, kerajaan mempunyai pendirian sama iaitu seks luar nikah bertentangan dengan akhlak kita. Cuma di sini ada prinsip perundangan ‘tiada mangsa, maka tiada jenayah’,” kata Hotman, dipetik akhbar itu.

Kerajaan Indonesia memohon supaya mahkamah menolak petisyen yang mahu seks di luar perkahwinan dianggap salah di sisi undang-undang.

Petisyen yang difailkan AILA itu turut mendapat sokongan beberapa individu termasuk pensyarah, suri rumah dan pekerja swasta, yang mahu beberapa pindaan dalam Kanun Jenayah.

Kanun Jenayah Indonesia tidak menganggap hubungan seks di luar perkahwinan mahupun seks sejenis sebagai jenayah.

Undang-undang Indonesia bagaimanapun menganggap seks melibatkan lelaki dan wanita yang sudah berkahwin serta kanak-kanak sebagai satu kesalahan.



.:.

No comments:

Post a Comment